Subscribe my Youtube Channel


A splog or “spam blog” is a blog that steals content from other web sites, then aggregates and republishes the content on its own blog. Splogs are created primarily to make money from ads shown on the splog and/or promote affiliated web sites. Splog owners are too dishonest, lazy or stupid to create their own original content and instead thieve yours.

Friday, April 15, 2011

Harakahdaily pula diserang DDOS


Selepas dua portal berita altenatif - Sarawak Report dan Malaysiakini diserang penafian perkhidmatan (Distributed Denial of Service) beberapa hari lalu, kini Harakahdaily pula menerima serangan yang sama malam tadi.
Harakahdaily adalah portal online yang dimiliki oleh PAS dan membuat pelbagai liputan berita termasuk pilihan raya Sarawak di mana lima calon mereka bertanding di negeri itu.

"Jam 10 malam tadi, rangkaian pembekal khidmat DNS kami telah mengalami serangan DDoS (Distributed Denial of Service), lantas menyebabkan capaian ke atas laman-laman HarakahDaily dan PAS telah terjejas," petik kenyataan oleh Pasukan Teknikal IT Harakahdaily.

Sehubungan itu, menurut kenyataan itu lagi, pasukan teknikal portal berkenaan masih bertungkus lumus menangani serangan tersebut dan berjaya mengurangkan kerosakannya. Harakahdaily masih boleh dilayari hingga hari ini.

Menurut laporan portal itu lagi, sebagai langkah menghadapi serangan, pasukan teknikal IT telah menyediakan beberapa laman alternatif untuk melayari Harakahdaily dan PAS menjelang pilihan raya Sarawak ini jika serangan tersebut berterusan.

Untuk Harakahdaily:-
1. harakahdaily.net
2. myharakah.net
3. harakah.net.my

Bagi laman PAS:-
1. pas.org.my
2. parti-pas.org
3. parti-islam.org

"Segala kesulitan amat dikesali. Kami sedang mengambil langkah seterusnya untuk menangani masalah ini," petik kenyataaan Pasukan Teknikal IT Harakahdaily.

Sementara itu, ketua pengarang Harakahdaily Zulkifli Sulong memberitahu Malaysiakini setakat ini pihaknya tidak menghadapi masalah walaupun serangan itu masih berterusan.

"Jadi kita memantau 24 jam. Selepas apa yang berlaku kepada Sarawak Report dan Malaysiakini, cepat-cepat kita ambil perhatian dengan perkara ini," katanya.

Malaysiakini

No comments:

Post a Comment