Subscribe my Youtube Channel


A splog or “spam blog” is a blog that steals content from other web sites, then aggregates and republishes the content on its own blog. Splogs are created primarily to make money from ads shown on the splog and/or promote affiliated web sites. Splog owners are too dishonest, lazy or stupid to create their own original content and instead thieve yours.

Thursday, July 28, 2011

Doa Masuk Bulan Baru

Di dalam Musnad al-Darimi dan Sunan al-Tirmizi diriwayatkan, Nabi SAW apabila memasuki bulan baharu, termasuk bulan Ramadan, baginda akan membaca:
اللّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْيُمْنِ وَالْإِيْمَانِ وَالسَّلَامَةِ وَالْإِسْلَامِ رَبِّي وَرَبُّكَ اللَّهُ
Mafhumnya: “Ya Allah terbitkanlah anak bulan yang baharu ini kepada kami dengan disertai keberkatan, tetap di dalam iman, selamat dari semua kemudharatan dan kejahatan dan tetap di dalam Islam, tuhanku dan tuhanmu (anak bulan) adalah Allah.” (Kata al-Tirmizi Hadis ini Hasan Gharib)

Di dalam Musnad al-Darimi diriwayatkan baginda juga membaca:
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَالْإِيْمَانِ وَالسَّلَامَةِ وَالْإِسْلَامِ وَالتَّوْفِيقِ لِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَى رَبُّنَا وَرَبُّكَ اللَّهُ
Mafhumnya: “Ya Allah yang Maha Besar, Ya Allah terbitkanlah anak bulan ini kepada kami dengan disertai keamanan, tetap di dalam iman, selamat dari semua kemudharatan dan kejahatan, tetap di dalam Islam dan mendapat taufiq berdasarkan apa yang Engkau kehendaki dan yang Engkau redhai. Tuhanku dan tuhanmu (anak bulan) adalah Allah.”(Riwayat Ibn Hibban di dalam Sahihnya dan juga dinilai Sahih Lighairih oleh al-Syeikh Syu'aib al-Arna’uth)

Sumber: http://mufti.perlis.gov.my/hadis/156-doa-masuk-bulan-baru.html

No comments:

Post a Comment