Subscribe my Youtube Channel


A splog or “spam blog” is a blog that steals content from other web sites, then aggregates and republishes the content on its own blog. Splogs are created primarily to make money from ads shown on the splog and/or promote affiliated web sites. Splog owners are too dishonest, lazy or stupid to create their own original content and instead thieve yours.

Wednesday, March 25, 2009

[PSP] Nokia Battery BL-5BT for PSP

Ok, mod aku yg seterusnya. Kali ni aku mod Bateri Nokia BL-5BT untuk PSP.

Photobucket

Sebab aku buat mod ini:

1. Bateri Pandora aku dah kong, susah nak carik bateri baru yg boleh dipandorakan sekarang ni. Sayang banget ngan bateri pandora aku ni. :P

2. Bateri Nokia 150% lebih panjang umur, tahan lama berbanding bateri PSP. Henponkan perlu on 24jam ;) So, bolehlah aku main game PSP lama2.

3. Bateri Nokia BL-5BT yg aku beli ni baru kos RM28. Original pulak tu. Kalu bateri PSP original mau RM49-59 cam tu. mahal Ooo...

Photobucket

Mod ni boleh digunakanpada mana2 jenis bateri nokia asalkan 3.7V 300-800mAh. Pertama sekali, banding saiz bateri Nokia tu cun dan muat untuk disumbat dalam cover bateri PSP.



Photobucket

Bateri Nokia yg aku pakai 3.7V 800mAh. PSP 3.6V 1800mAh.


Photobucket


Sekarang bukak cover bateri PSP dengan pisau. Potong sekeliling garisan tepi bateri PSP.



Photobucket

Ini adalah circuit board yang kita nak guna. Ada banyak jenis circuit board bateri PSP. Boleh rujuk artikel aku yg lepas kat sini pasal perbezaan bateri PSP.


Photobucket


Terbalikkan, kita akan nampak port "+" dan "-". Pisahkan circuit board bateri PSP dari baterinya.


Photobucket


Bateri Nokia ada 3 port. "+", "-" dan "ground". Tutup "ground dgn selotep sebab tak pakai. Sekarang, ambik satu wayar nipis. Paterikan circuit board tadi ke bateri Nokia. "+" ke "+" dan "-" ke "-". macam biasalah tu :)


Photobucket


Sekarang masukkan bateri yg dah siap dipateri ngan board tu tadi ke dalam casing bateri PSP yg asal.


Photobucket


Bateri asal dah tak pakai. Sekarang Bateri Nokia pulak ganti...heh...heh... :)



Photobucket


Sekarang tutup cover bateri dan selotepkan elok-elok. Cuba pasang kat PSP dan cuba ONkan. Kalau dapat ON, mod dah berjaya :)


Photobucket



Sekarang cuba pasangkan charger PSP. Aku pakai charger USB sebab PSP aku dah dimod. Boleh rujuk balik artikel aku pasal modding PSP PHAT USB charge mode.

Kalau charging indicator berwarna oren, bermakna charging pun dah dapat.



Photobucket


Ok, last test. Cuba test pandora. Dalam kes ni aku test DC8. Kalu menu DC8 keluar, bermakna pandora pun berjaya. YEAHHH....Selamat mencuba dan save budget sempena ekonomi tak stabil ni XD

No comments:

Post a Comment